Starbucks-Kina blanding: En Slam Dunk Grande

Ganske vist er der få ægte “kan ikke gå glip af” udsagn. Men jeg har fået en for dig, Starbucks i Kina. Gigantiske selskaber tildeles carte blanche i et totalitært miljø er minder om en alder, hvor konger ydet eksklusive licenser til pels fældefangst. Starbucks har produktet, relationer, og med nogle rappe kæmper de har den allestedsnærværende branding på ingen tid. Det bliver spil, sæt, match – hvis det ikke allerede er.

Kina er den nye kraftcenter økonomi i verden i dag, men det er ikke et tagselvbord for udenlandske virksomheder. Mange virksomheder i USA og andre steder, ville opretholde den for at være modsat. Kina har høstet et ry for at være temmelig slap i sin håndhævelse af intellektuel ejendomsret. Tech virksomheder især, har såsom Microsoft, været frustreret over at se deres værk piratkopierede i Kina. Du kan tilføje Golfklub fabrikanter, musik virksomheder, movie studios og et vilkårligt antal industrier til listen over den forurettede.

Og så er der Starbucks, vores kæmpe amerikansk caffeinery. Jeg kigger lige nu på en franchise fra mit kontor på ICMediaDirect.com i Empire State Building. Det er altid travlt, fyldt med turister. Vidste du, at der er en franchise på den kinesiske mur? Var du klar over, at Starbucks kundgøre en åbning af en af deres butikker i Beijings forbudte by, kinesiske var rasende? De i første omgang gjorde modstand, men hurtigt vænnet sig til det? (Jeg tror, at kineserne er ligesom alle andre.)

Hvad har Starbucks at Calloway Golf ikke for at gøre forretninger som dette? Et produkt, som du ikke kan reproducere, det er hvad. Du kan ikke falske kaffebønner massevis. Det er en hjørnesten, som garanterer Starbucks succes i Kina. Deres CEO, Howard Schultz, har erklæret Kina at være deres “nummer et prioritet” i form af vækst.

Schultz og Starbucks er ikke genert over at deres kinesiske ambitioner. De har i øjeblikket omkring 11.000 butikker i 37 lande, herunder omkring 375 i Kina. I 2008 forventer Starbucks at udlede 20% af deres indtægter fra kinesisk steder. Starbucks har et langsigtet mål for 30.000 butikker og nogle 8.000 i Kina.

Det er en ramp-up af virkelig gigantiske proportioner. Husk, at Kina er måske i navn kun, et kommunistisk land. Mens nogle af de kommunistiske økonomiske politikker kan være faldet i vejkanten, har ministrene i Beijing tæt klyngede sig til deres magt. Starbucks har været fuldt svunget i, grønne lys, røde løber, velkommen vogne-værker. Det er ikke fordi de synes, den administrerende direktør er en flink fyr, men fordi deres produkt, dets distributionskanaler og alt ikke kan kopieres.

Jeg kunne hem og haw hele dagen om dette, men der er mere bevis for, at rettelsen er i for Seattle baserede kaffe kæde. I de seneste uger har Starbucks vandt ikke én, men to retssager i Kina beskytter dens intellektuelle ejendomsret. Nogle initiativrige, og helt sikkert opmærksom, lokale besluttet at kopiere elementer af Starbucks brand og serverer kaffe sig til deres landsmænd. Ingen terninger. Kinesiske domstole afgjort til fordel for Starbucks.

Jeg spekulerer på, hvis den lokale kaffe handlende troede han havde en chance? Den kinesiske dommer tænke længe og hårdt om de forskellige fordele hver side havde? Var økonomiministrene i Beijing spændt på, hvordan denne sag ville vende? Der var ingen drama. En dygtig CEO som Schultz ikke ville offentligt henvise til disse høje mål til at lykkes i lande som Kina uden at vide han kunne nå det på forhånd. Nogen i Beijing kan lide dem, eller igen, kan lide den indtægt de genererer.

Det minder mig om en bog, jeg læste for nylig om den berygtede pirat kaptajn Kidd. Kort sagt, hyret den engelske krone Kidd at berøve pirat flåder for profit. Mens han var på havet, politiske forandringens flyttet lidt og han blev syndebuk – var hans “retssag” en farce. Beføjelser, der havde brug for en hurtig dom og Kidd betalte med sit liv. Måske indsatserne var ikke så stor, men resultatet var lige så sikret, når Kina udelukkes til fordel for Starbucks mod lokale knockoffs.

Okay, så Starbucks har kvalitetskaffe og internationale distributionskanaler ned, de har fået en gylden okay fra Beijing, nu alt hvad de skal gøre er at overbevise et land med 5.000 år te drikker erfaring er at der noget nyt, noget anderledes- kaldte kaffe. Dette kræver branding.

Kina er på vej mod vestliggørelse eller en mere kapitalistisk økonomi. Den voksende appetit og forventninger til forbruger drevet samfundet gøre opgaven med Starbucks opgave lettere, især da deres konkurrence er ubetydelig. Med de relevante tilbud slog i Beijing, er det nu tid til Starbucks sælge sig selv til det kinesiske folk. Her er hvordan de vil vinde:

• De er rettet mod de unge urban kinesisk demografiske og lagringsplaceringer er komfortable og tilbyder en social indstilling – en velkommen pause fra trange lejligheder.

• Starbucks steder vil tjene som Internet bruger hubs, hvor socialt samvær og downloade musik vil være centrale for Starbucks erfaring. Reklamebureauer, ligesom ICMediaDirect.com, vil være kører årstidens online kampagner (svarende til det sidste jul sæson røde Cup kampagne i USA) for Starbucks for at knytte kæden med hvad er hofte. Krydser medier som download af musik og underholdning hjemmesider vil være afgørende.

• Der er en forbrugernes bevidsthed, der er nye til kapitalistiske kulturer (aldrig forlader, faktisk) dukker op i Kina, der svarer til Rusland. Kaffe vil være drikke af forandring og gennem MMS branding med statslige støtte; denne idé vil styrkes solidt.

Jeg må ikke skubbe bestande. Jeg prædike ikke politik. Jeg er ikke søger retfærdighed eller forsvare undertrykkere. Men der er én ting jeg ved – Starbucks kan ikke gå glip af.

Joseph Pratt

Media analytiker

ICMediaDirect.com

e: joseph@icmediadirect.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *